Skal virksomhedens produktion effektvisers? TPM - Total Productive Maintenance kan være en løsning
Er virksomheden i gang med at effektvisere produktionen? Så er i højst sandsynligt allerede gået i gang med lean-princippet, som fokuserer på at minimere spild i produktionen. Men er i klar over, at TPM går hånd i hånd med Lean? Hvis i har gennemført forskellige lean-princripper i virksomheden, så kan TPM metoden faktisk være det oplagte næste skridt. I dette indlæg vil vi fokucerer på Total Productive Maintenance, eller TPM, samt hvad fordelene er ved TPM.
Hvad er TPM – Total Productive Maintenance?
TPM er en forkortelse for Total Productive Maintenance. Mange produktionsvirksomheder er stadig ikke kommet langt med TPM og det kan der være flere årsager til. Det kan være, at TPM virker svært, kedeligt, alt for tidskrævende, umuligt at måle på bunden af regnskabet eller at det bare generelt ikke virker vigtigt.
Mange ledere tænker, at TPM er noget, som de helt tekniske medarbejdere bare skal lave sammen med alle deres andre opgaver. Det er dog ikke rigtigt, men TPM metoden passer perfekt sammen med LEAN-princippet.
TPM en kontinuerlig opgave
De virksomheder der er begyndt at følge LEAN-princippet, har fået meget værdi ud af at indføre det. Man skal dog være opmærksom på, at TPM arbejdet ikke stopper når man har sat et flueben ved ”TPM-opgaven”. Tværtimod, så skal man indføre en TPM-kultur og arbejdet stopper aldrig. Det er en kontinuerlig opgave, hvor der hele tiden optimeres på produktionen.
Hvor LEAN har fokus på at fjerne spild fra produktionen og andre aktiviteter der ikke skaber værdi, så har TPM fokus på at øge kapaciteten. TPM kan bl.a. bruges til at:
- Øge virksomhedens kapacitet og totale output, hvilket påvirker virksomhedens konkurrenceevne positivt
- Mindske overarbejde for virksomhedens ansatte
- Være med til at skabe mersalg i virksomheden
- Reducere produktionsomkostninger og produktpriser
Hvordan udføres og ledes TPM?
TPM udføres af alle virksomhedens medarbejdere på forskellige niveauer. Det handler grundlæggende om at lave forskellige vedligeholdelsesforbedringer løbende af procesudstyr og produktionsudstyr. Det overordnede mål er at minimere hvor meget tid virksomhedens maskiner står stille. Derfor spiller TPM også godt sammen med andre virksomhedskulturer, som f.eks. Sig Sigma og Lean.
Arbejder man fokuseret og strategisk med at effektivisere, som man bl.a. kan gøre med TPM, så vil man over tid øge både indtjening og konkurrenceevne. Derudover vil TPM også skabe værdi for virksomhedens medarbejdere, samt for både eksterne og interne kunder.
Fordelene og målene
TPM arbejder overordnet set med at reducere både ressourcetab og udstyrstab. Ressourcetab er energitab, som f.eks. trykluft, olielækage og el. Under udstyrstab er fokus på ting som reparation/maskinhavari, rengøring, vedligehold, kvalitetskontrol, kvalitetsdefekter og flere andre ting.
- Forøget og forbedret udnyttelse af virksomhedens maskiner og bygninger
- Forøget driftsstabilitet
- Forøget kvalitet af processer og slutprodukt
- Minimere omkostninger forbundet med vedligeholdelse
- Bedre i stand til at overholde leveringer
Historien bag
Ideen bag TPM startede helt tilbage i 1950’erne, hvor man begyndte med PM, som er en forkortelse for Preventive Maintenance. Her fokuserede man altså allerede på forebyggende vedligeholdelse af individuelle maskiner. Det udviklede sig til Productive Maintenance i 1960’erne og i 70’erne blev det endeligt til Total Productive Maintenance, som vi kender i dag. TPM er et overordnet udtryk for at alle medarbejdere i en virksomhed skal samarbejde og arbejde mod forøgelsen af kapaciteten i den pågældende virksomhed.
Det var Henry Ford og Frederick Taylor, der oprindeligt var dem der startede de tankegange som senere blev til Total Productive Maintenance. Deres mål var at specificere, simplificere og standardisere de forskellige processer i deres virksomheder. Taylor’s og Ford’s succes kom også primært fra at følge ideerne med masseproduktion, få gentagne arbejdsrutiner for de ansatte og få produktvarianter. Som du kan læse handlede det altså i starten primært om vedligeholdelses af en maskine, men det er dog ikke længere tilfældet.
Bør tages seriøst
Alt i alt er TPM altså en oplagt tankegang, som enhver produktionsvirksomhed bør tage seriøst og få implementeret når man er færdig med de overordnet LEAN-principper. Der er mange eksempler på virksomheder der har stor succes med TPM. En af dem er Volvo, som har haft stor succes med TPM og offentligt har været ude og give stor anderkendelse til TPM.
De har påpeget at TPM har været en stor hjælp i forholdt til at skabe processer og arbejdsmetoder, som er med til at sænke omkostninger og øge alle deres processer økonomisk set. Derudover har de også beskrevet at mange medarbejdere nyder at bruge TPM, da de bliver inddraget i det hele og derfor kan få deres tanker til at passe ind i den overordnet plan.