Kommunikation er vigtig og umuligt at undgå
I en virksomhed er der groft regnet to typer kommunikation: Den interne og den eksterne. Den interne kommunikation foregår inden for virksomheden mellem medarbejdere og chef. Den eksterne kommunikation går udadtil og henvender sig til kunder og potentielle kunder. Begge kommunikationsformer er vigtige.
Kommunikationens vigtighed
Med meget dårlig kommunikation kan der ske det samme. Medarbejderne forstår ikke deres opgaver, så de løser dem ikke eller løser dem forkert. Kunderne forstår ikke jeres budskab og vælger at lægge deres penge hos nogle andre.
Kommunikationens kompleksitet
Skal du have nogen til at række dig saltbøssen, så kan du godt kommunikere det ud. Når det bliver mere komplekst, bliver det straks sværere. Når en kompliceret opgave skal formidles videre til en medarbejder, der skal udføre den, så er det ikke så nemt. Når du skal fortælle dine potentielle kunder om, hvorfor de skal komme og handle hos dig, så er det heller ikke enkelt. Der er meget, der kan forvirre medarbejderne og skræmme kunderne væk. Det er en god idé at kende til de faldgruber.
Lær at kommunikere
De ting, du endnu mangler at lære, kan du lære på et kursus. Der er kurser i hele landet. Tag fx på et kommunikationskursus i Århus. Her kan du blive klogere på kommunikationens finesser, og du kan lære, hvordan du kommunikerer smartest muligt.
Når du har bedre styr på kommunikationen, kan både din interne og eksterne kommunikation komme til at glide bedre. Dine medarbejdere eller kolleger vil arbejde mere effektivt, fordi de får bedre instrukser. Du vil kunne lokke flere kunder til, fordi du kan kommunikere til dem, at de skal handle hos dig.